Kan man basere en moderne pædagogik på Antroposofi?
Nogle Steinerinstitutioner og skoler nævner Rudolf Steiners Antroposofi på deres hjemmesider. Andre gør det ikke. Men denne Antroposofi er og bliver grundlaget for Steinerpædagogikken.
Det er ikke ualmindeligt, at Antroposofien bliver kaldt en filosofi. Noget filosofisk tankegods har selvfølgelig inspireret Steiner, men hans mange tusinde foredrag er oftest præget af okkult og religiøs spekulation.
Karma og reinkarnation er gennemgående i Antroposofien og bliver omfattende brugt i Steinerpædagogikken. F.eks. kan et barns udfordringer i det nuværende liv, skyldes handlinger i et tidligere liv. Så hvor en moderne pædagogik arbejder med børns nærmeste relationer såsom venner og forældre, er arbejdet med relationer for mange Steinerpædagoger mere end dette livs umiddelbare aktører.
Jeg finder det ikke forkert, at betragte sine medmennesker som mere end krop og materie. Men at spekulere i børns tidligere liv hører ingen steder hjemme, og karma og reinkarnation kan på ingen måde inddrages i moderne pædagogisk tænkning. Så hvis Steinerpædagogikken skal have sin relevans i moderne skoler og daginstitutioner, skal dens udøvere begynde at revurdere pædagogikkens forankring i Rudolf Steiners Antroposofi.